Elisabet Lund Andersen

Sterk posisjon i nordmenns hverdag

15.10.2019

Egmont Publishings printblader er fortsatt en bred og viktig påvirkningskanal med en sterk posisjon i nordmenns hverdag, viser siste lesertallsmåling. Totalt når merkevarene ut til hele 3,5 millioner lesere.

- Nedgang i lesertall er en forventet utvikling som vi nå ser slår inn. Det er ikke bare de unge, men også de godt voksne brukerne som beveger seg til nye medieflater, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for målgruppen Voksen.

I mars varslet Egmont Publishing en omorganisering av hele mediehuset med rokeringer i ledergruppen og ny organisering for å styrke satsingen på målgrupper og skape større gjennomføringskraft på nye inntektsstrømmer.

- Vårt fokus er målgrupper. Vi lager godt innhold til målgrupper der de er, enten vi møter våre brukere i podkast, på event, digitale flater eller print. Målgruppen 50+ er vår største målgruppe med flere enn 2 millioner lesere. De er oppvokst med kvalitetsinnhold, har et svært bredt spekter av interesser, og stor kjøpekraft. Disse skal vi fortsette å ta vare på med tilbud på nye flater, sier Lund-Andersen.

Hjemmet er fortsatt Norges største ukeblad

Hjemmet har totalt mer enn 360 tusen lesere, og troner på toppen som Norges største ukeblad. Det er de voksne kvinnene som leser mest, og 26 prosent leser daglig blader/magasiner og bladene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest 3,1 ganger. Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i denne kategorien. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien ukentlig av nærmere
800 000 nordmenn.

Lykkes med Influencer-satsning

- Vårt fantastiske innhold og solide digitale fundament gjør at vi opplever suksess med våre nye produkter. Influencer-satsingen Egmont People har på kort tid etablert en sterk markedsposisjon, og når alene to millioner unike brukere ukentlig. I tillegg har vi ettertraktede produkter som Klikk.no, Side2, Side3, Kvinneguiden.no og Blogg.no. Vi skal fortsette å tenke nytt, våge å satse og utforske mulighetene i våre innholdsunivers og mot sterke målgrupper, avslutter Lund-Andersen.

Lesertall for Egmont Publishings topp 10 merkevarer

AIR 2019 - Lesere (netto)GEP kontakter (brutto) 2019
Hjemmet362 000813 000
Donald Duck & Co322 000712 000
Familien222 000496 000
Bonytt205 000370 000
Her og Nå195 000309 000
Vi Menn184 000381 000
Norsk Ukeblad184 000355 000
Hytteliv178 000376 000
Kamille149 000258 000
Lev Landlig131 000310 000