espen-20f-c3-b8rste-20dag

Ny administrerende direktør på plass

07.01.2015

I dag er det Espen Asheims første dag på jobb i Egmonthuset, og han har tenkt mye på jobben han tar fatt på. Nå er første prioritet å bli kjent med de ansatte.

- Det er fantastisk å endelig være på plass, det føles som om oppvarmingen til denne jobben har vart lenge, så jeg er veldig utålmodig etter å komme i gang, sier Espen Asheim.

Først og fremst vil han bli kjent med folk.
- Det mest fascinerende med Egmont Publishing er jo at det vi skal leve av nå og i fremtiden kun kommer fra folks hoder. Derfor prioriterer jeg å treffe og snakke mye med mine nye kollegaer. Så når jeg vandrer rundt med kaffekoppen i hånda, så er det ikke fordi jeg tror at kaffen trenger lufting eller fordi jeg ikke helt vet hva jeg skal finne på. Det er fordi jeg vil bli kjent så raskt som mulig, sier han.

For Espen Asheim er medier den mest spennende bransjen å jobbe i.
- Det er noe med dynamikken, folkene, fokuset, kraften - og den skjøre balansen mellom det vi ideelt sett mener skal publiseres mot det vi skal tjene penger på. Forhåpentligvis kan dette kombineres. Men det er også en farlig bransje, understreker han. - Det å ikke være våken og proaktiv, eller det å fortsette i for stor grad med oppgaver vi ikke tjener penger på eller som gir resultater, drar deg raskt ned.  Å finne den optimale balansen mellom fortid og fremtid, kan være en utfordring. Vi er midt i en «UNDERVEISFASE» der fortidens forretningsmodeller huskes og fremtidens modeller er utydelige. Den underveisfasen er veldig, veldig krevende, men heldigvis også særdeles lærerik. Her kan vi virkelig være med å gjøre en forskjell – ikke bare for oss selv, men for en hel bransje, understreker Asheim.

Den nye administrerende direktøren mener at Egmont Publishing har alle mulige forutsetninger for å klare seg gjennom de tøffe endringsutfordringene.
- Selskapet har alle mulige forutsetninger for å lykkes. Vi er store nok til å gjøre en forskjell, vi har historiske sterke merkevarer mot tydelige definerte målgrupper som er villige til å betale for godt innhold, vi har eiere som ønsker en sterk posisjon i relevante arenaer, og vi har mange meget dyktige ansatte som hver dag utfordrer gamle og nye sannheter. Vi vet ikke hvor denne utviklingen ender, men vi skal i hvert fall sørge for at vi koordinerer tett og tar tidlige posisjoner, sier han.

- Det er ikke noe enten eller her, det er BALANSEN mellom for eksempel papir og digital som er det viktigste for oss for å sikre at vi tar med våre lesere, brukere og annonsører inn i en verden hvor vi til enhver tid leverer fantastisk relevant innhold til akkurat de målgruppene som er interessert i å betale for det – i de kanalene de ønsker i ha det – på en så effektiv måte som mulig, sier Asheim og lover at han kommer til å følge andre medier tett, for eksempel TV2 der han blir styremedlem.

Å lede Egmont Publishing oppfatter han som krevende men også som et privilegium.
- Jeg ble administrerende direktør første gang på 90-tallet som 30-åring. Nå føler jeg at rynkene rundt øynene og det grå håret er et resultat av antall oppturer, nedturer, gründerfaser, konsernstrukturer, bransjedød, nedskjæringer, vekst og nyetableringer. I alt dette har noen refleksjoner vokst frem: a) du skylder deg selv å jobbe med noe du brenner for b) du kan selv bidra konstruktivt med mer enn det du tror c) gjør heller ting litt for tidlig enn litt for sent d) du vil alltid vinne på å oppføre deg som folk, direkte og åpen, men med respekt og ydmykhet. Da jeg så at verdiene til EGMONT nettopp er romslig, engasjert og ambisiøs, så tenkte jeg at dette kan være en god match, forklarer Espen Asheim.