Egmont Publishing solgte over 30 millioner blader i 2014

03.03.2015

Egmont Publishings magasiner og blader bryter trenden og øker 2,4 prosent på lesertall. Til sammenligning øker markedet med 0,8 %.

Egmont Publishing vokser mer enn markedet, og har en total markedsandel på 58 prosent, sammenlignet med de største konkurrentene.

- Vi befinner oss fremdeles i et tøft marked, og jobber løpende med å tilpasse godt innhold til tydelige målgrupper i alle kanaler.  Sammenlignet med resten av mediebransjen, står Egmont Publishings portefølje seg likevel godt. Stabilitet er den mest nærliggende beskrivelsen. Vi opplever opplags- og leservekst for en stor del av porteføljen vår. Det er i tillegg slik at der vi mister lesere på print, blir de med oss videre på klikk.no, foreldre.no, kvinneguiden.no og alle de andre digitale plattformene våre, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.

I 2014 solgte Egmont Publishing over 30 millioner magasiner og blader. De nye leser- og opplagstallenetallene viser at hele 35 prosent av befolkningen leser minst ett magasin daglig. 9 av Egmont Publishings magasiner har fremgang på opplagstall, 18 på lesertall.

- Det betyr at vi ser en helt annen trend for våre blader og magasiner enn for avis, i følge Espen Asheim.

Leserne leser mer. Fra at den enkelte leste samme utgave 3,4 ganger i 2013, bruker hver leser nå mer tid på bladene og henter frem hver utgave 3,7 ganger. Denne økningen kommer som et resultat av at abonnement vokser eller holder seg stabilt for merkevarene.

- Med økte opplag og lesertall, økt trafikk på digitale flater og økt deling i sosiale medier er vårt fotavtrykk bredere enn noensinne. Tallene viser at leserne og brukerne fortsatt også er på papir. Annonsekjøperne bør være på alle plattformer, også print. Ellers går de glipp av en stor og kjøpesterk gruppe som kommer til å være der i lang tid fremover, understreker Espen Asheim.

Yngre kvinner velger magasiner – fra Egmont Publishing
Kamille, Elle og Det Nye vokser alle sammen. Interiørbladet med den yngste målgruppen, ROM123 har solid fremgang, og Det Nye Shape Up er den store opplagsvinneren. I tillegg har Egmont Publishing lansert et nytt livsstilsmagasin under navnet Kamille Puls, som har etablert seg på et høyt nivå fra start.

Samlet får disse seks titlene en sterk fremgang i et utfordret segment, med 2,6 millioner solgte eksemplarer.

- Vi leverer treffsikkert til denne målgruppen, og ser resultater av at vi angriper med et 360-perspektiv. Vi jobber med inngående innsikt i lesernes og brukernes interesser, med sosiale medier, digitale løsninger, markedsføring, events og andre relevante kanaler. På den måten kan vi produktutvikle løpende, være en del av brukernes dagligliv og stadig like aktuelle, sier Kjersti Mo som er ansvarlig redaktør/direktør for Ung kvinne, foreldre og bolig i Egmont Publishing.