bredde-espen-asheim

Egmont Publishing leverer stabile resultater

23.03.2015

Egmont Publishings systematiske arbeid med innhold, kostnadstiltak og modernisering har samlet gitt et godt resultat.

Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS.

Egmont Publishing AS kan se tilbake på et stabilt 2014. Resultat før skatt ble 153 MNOK av en omsetning på 1 117 MNOK. Det er 12 MNOK ned fra 2013.

For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 33 MNOK av en omsetning på 409 MNOK. Det er en resultatforbedring på 13 MNOK målt mot 2013.

Espen Asheim mener det er grunn til å være fornøyd med året Egmont Publishing i Norge har lagt bak seg.

-Vi leverer et resultat for 2014 som vi er godt fornøyde med. Det har vært et år med store omstillinger i alle deler av mediebransjen. At vi holder oss så stabilt resultatmessig vitner om at det vi gjør er riktig, sier administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing.

Egmont Publishing har tatt markedsandeler i 2014. På printopplag er markedsandelen nå på 55 prosent og digital vokser kraftig.

-Våre store printmerkevarer forsterker sin solide posisjon i opplagsmarkedet og øker i lesermarkedet. En sterk digitalvekst forteller videre at vi beveger oss i takt med brukerne. Forbrukernettstedet klikk.no fortsetter å øke, og vi har styrket satsningen rundt nisjenettstedene foreldre.no og kvinneguiden.no. I tillegg har våre digitale siter superlike.no, fitnessbloggen.no, tusenideer.no og kiddly.no startet godt. Vårt fotavtrykk er bredere enn noensinne, og annonsørene er i ferd med å få øynene opp for at vi er en stor multikanal breddepublisist, sier Asheim.

-Men vi er i et tøft marked med hard konkurranse fra mange nye aktører. Dette stiller andre krav til oss. Formelen for Publishing i Norges suksess er systematisk jobbing med modernisering og å tilpasse produktene, organisasjonen og kostnadene til en medievirkelighet som er i sterk endring. Dette vil fortsette inn i 2015, avslutter Asheim.

Egmont Publishing AS
Omsetning 2014: 1.117 MNOK (mot 1 156 MNOK i 2013)
Driftsresultat 2014: 138 MNOK (mot 151 MNOK i 2013)
Resultat før skatt 2014: 153 MNOK (mot 165 MNOK i 2013)

Kids Media Nordic AS
Omsetning 2014: 409 MNOK (mot 436 MNOK i 2013)
Driftsresultat 2014: 31 MNOk (mot 11 MNOK i 2013)
Resultat før skatt 2014: 33 MNOK (mot 20 MNOK i 2013)

Kontaktpersoner:
Adm. direktør Espen Asheim, tlf 913 46 515
HR- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand, tlf 936 06 305