Egmont henter Big Data-ekspert fra Schibsted

02.12.2014

Bjørn Ingeborgrud er ansatt som leder for Big Data i Egmont Norge.

Ingeborgrud skal lede videreutviklingen av Big Data og automatisert salg av annonser (programmatic advertising) når Egmont Publishing tar sats sammen med TV2.

Han kommer fra stilling som forretningsutvikler for annonseprodukter i Finn.no, og har også vært analysesjef og produktsjef samme sted. Før det var han rådgiver og teamleder i Vizeum. Ingeborgrud har en MBA fra Handelshøyskolen BI i Oslo.

Egmont videreutvikler sine digitale annonseprodukter i takt med økningen i markedsandeler. Spesielt er Egmonts fremgang formidabel på mobil. I følge TNS Gallups siste måling ligger TV2 på 5. plass og Egmont Publishings Klikk.no på 8. plass, i forhold til antall unike daglige brukere. Sistnevnte puster nå Schibsteds Aftenposten i nakken.

-Når Egmont nå girer opp digitalt, er det fordi dette er et strategisk svært viktig område for oss, sier Kyrre Svae, direktør Digital.

-Vi har behov for å satse enda tyngre på Big Data og programmatic advertising, og få til ytterligere profesjonalisering. Vi skal lede an når det gjelder tilpasning av annonseprodukter, og speile kundenes behov, sier Svae.

-Jeg er imponert over hvor fremoverlent Egmont er på digitale medier og den digitale forståelsen som ligger bak produksjonen og distribusjonen av det redaksjonelle. Schibsted, og spesielt finn.no har jobbet målrettet med ytnyttelse av Big Data i et par år. Tilrettelegging for Big Data og programmatic advertising tar tid, men det vil gå langt raskere i Egmont, blant annet fordi ledelsen har tydelig fokus og en klar ambisjon om å lykkes med gode, datadrevne reklameprodukter, sier Bjørn Ingeborgrud.

Han gleder seg til å komme i gang med å skape et fundament på tvers av Egmont.

- Med de digitale merkevarene og den posisjonen som finnes innenfor levende bilder, kan vi skape fantastiske og effektive produkter for annonsørene fremover. Og selv om det er svært viktig å ha mange unike brukere, er det enda litt viktigere at vi kan utnytte data riktig for å gi annonsørene det de ønsker, sier han.

Ingeborgrud mener at mediehusene må rydde internt og enes om standarder i det norske og skandinaviske markedet.

- Det skal bli ekstra spennende å binde sammen to organisasjoner med programmatic advertising og få til en standardisering både på format og systemsiden. For det er verken VG.no eller Finn.no som er de største konkurrentene i markedet. Det er det Facebook og Google som er, sier Ingeborgrud.

- Vi er glad for å ha fått en dyktig leder på plass. Han er et av Norges aller beste hoder på Big Data, og har en helt unik bakgrunn som både er kvantitativ og produktorientert. Han vet hvordan han skal pakketere data, og han vet hvordan dette skal brukes slik at vi kan levere optimale produkter som gir det lille ekstra til annonsørene våre. Ingeborgrud kommer til å sikre at Egmont er i førersetet og tar en enda tydeligere posisjon med vårt produkt Egmont HIT (Highly Intelligent Targeting), sier Kyrre Svae.